Friday, July 22, 2011

Food for Thought : I'm Sorry..


Somethings sweet to share...



Pencil  : I'm sorry....
Eraser : For what? You didn't do anything wrong.

Pencil : I'm sorry cos you get hurt bcos of me. Whenever I made a mistake, you're always there to erase it. But as you make my mistakes vanish, you lose a part of yourself. You get smaller and smaller each time.

Eraser : That's true. But I don't really mind. You see, I was made to do this. I was made to help you whenever you do something wrong. Even though one day, I know I'll be gone and you'll replace me with a new one, I'm actually happy with my job. So please, stop worrying. I hate seeing you sad. :)


Conversation between the pencil and the eraser very inspirational. Parents are like the eraser whereas their children are the pencil. They're always there for their children, cleaning up their mistakes. Sometimes along the way, they get hurt, and become smaller (older, and eventually pass on). Though their children will eventually find someone new (spouse), but parents are still happy with what they do for their children, and will always hate seeing their precious ones worrying, or sad.


************************

Sedih pulak bila received email pasal pencil and eraser ni. And decided to share with my lovely readers. Bila dah beranak dua and specially handling the active boy Adam Mikael banyak menguji kesabaran mommy and papa. Betullah, bila difikir balik, all the while kita focus kat dia je, lepas tengok mommy duk handle Ryan, maybe timbul rasa jeolous. Alhamdulillah, setakat ni Adam tak pernah berkasar dengan Adryan. Rajin dia tolong sumbat puting kat adik dia. As a growing up toddler, Adam memang sangat active. Kalau pergi shopping complex or pergi makan kat luar, boleh hilang mood nak shopping disebabkan keaktifan Adam yang sangat lah tak boleh di control. Tapi semua tu dugaan yang nak tak nak kena jugak hadapi dengan penuh kesabaran. * Walaupun banyak kali mommy bertukar menjadi hijau, eh papa jugak!. Kekuatan jiwa dan mental harus lah lagi kental untuk menghadapi dugaan dalam membesarkan anak2. Kalau hilang sabar, macam2 boleh jadik. So, kena lebih dekat dengan Allah, semoga Allah memudahkan segala urusan kita. Amin. InsyaAllah, semoga berkat doa mommy dan papa supaya anak2 kami berjaya dimasa hadapan, dunia dan akhirat.


ps: Baru anak 2 dah pening, macamane?? ;)
pss : Insaf bila ingatkan susah payah ma and ayah membesarkan kami 4 beradik.

7 comments:

p!nkerton said...

tu la, i pun slalu marah2 athirah lately, sian dia :( now everyday bgn tido bila i tgk dia, i remind myself kena ctrl anger ;p

najmi said...

adam will survive, especially with Galaxy Tab in his hand

Nadine said...

bnyk kan cabaran bila anak more than 1 ni. mmg kena banyak sabarrr... :)

mommynadia said...

Fateh aka pinkerton,
iTulah,same here.selalu kena muhasabah diri..adam pun takut bila mommy jadik hijau.sian adam.

mommynadia said...

Che mimi,
itu ug jadik `adam punye adam punye,papa punye papa punye`.camane¿

mommynadia said...

Nadine,
specially wit twin..kena kuat semangat kan.gud luck babe:-)

Unknown said...

Nadia..sweet entry.baru dpt bc blog nadia ni.tlmbt sket.
Anyway..ape yg nadia going tru tu exactly the same with us. Hari2la tjerit2 marahkn lissa.mcm2 dia buat.klu g restaurant,mmg hlg mood mkn.klu g shopping,mmg btuahla klu dpt beli brg yg kita plan. Sgt la active..br je kn marah n mnangis,dh lari2 blk.kjp je behave.eish..bsabar je r mama n abah dia..

Post a Comment

It might take me a while to reply, but I do read all comments received! Tq =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...